World’s largest fasting study

Exista un numar tot mai mare de publicatii de specialitate ce manifesta interes fata de studiile despre postul intermitent (IF -intermittent fasting), postul cu sucuri (fasting), dar si despre restrictia calorica (CR – calorie restriction).

Postul interminent reprezinta limitarea totala a aportului caloric intr-un anumit interval de timp. Acesta dureaza in general de la 16 pana la 48 de ore [18:6 12:12 8:16 -ore sau 5:2 1:1 -zile). Postul cu sucuri implica o dieta lichida (se consuma doar sucuri din fructe, din legume si apa). Restrictia calorica (totala sau partiala) reprezinta consumarea unui numar mai mic de calorii decat are nevoie organismul pentru mentinerea greutatii corporale. 

Recent, a fost publicat unul dintre cele mare studii stiintifice privind efectele postului terapeutic. Aceasta studiu a fost realizat la Buchinger Wilhelmi, o clinica renumita din Germania, iar studiul a fost condus de Dr. Françoise Wilhelmi de Toledo, in colaborare cu prof. Andreas Michalsen de la Spitalul Universitar Charité din Berlin. Studiul a colectat si evaluat datele a 1.422 de subiecti (41% bărbați, 59% femei), care au finalizat programul de post Buchinger Wilhelmi pe o perioada de 5, 10, 15 sau 20 de zile in anul 2016.

Studiul s-a intitulat „Siguranta, imbunatatirea sanatatii si bunastare pe parcursul unei perioade de post de la 4 pana la 21 de zile intr-un studiu observarional, incluzand 1422 de subiecti” –  [“Safety, health improvement and well-being during a 4 to 21-day fasting period in an observational study including 1422 subjects”] – si a fost publicat in 2 ianuarie 2019 in jurnalul PLOS ONE. In primul rand, concluzia studiului este legata de faptul ca postul terapeutic este o sigur si eficient. In al doilea rand, postul promoveaza bunastarea emotionala si fizica. Rezultatele studiului au fost publicate online, insa puteti regasi link-ul aici

Studiul a oferit dovezi clare referitoare cu privire la faptul ca:  

Postul activeaza energia stocata in tesutul adipos al corpului uman. Metabolismul trece de la glucoza la consum de grasime, provocand multe efecte benefice. Pe scurt, moleculele de glucide se transforma in glucoza, iar acestea sunt folosite pentru energie. Ele sunt depozitate sub forma de glicogen, in ficat. Pentru a mentine nivelul glicemiei din sange, glicogenul este eliberat incet, intre mese. In momentul in care organismul nu mai primeste hrana solida, iar rezerva de glicogen a fost consumata, atunci organismul este nevoit sa utilizeze o alta sursa de energie: grasimea. Schimbarea metabolica a fost documentata in studiu prin prezenta corpilor cetonici in urina.Postul duce la pierderea semnificativa in greutate, la micsorarea circumferintei abdominale, la scaderea nivelului colesterolului, dar si la imbunatatirea profilului lipidic

Postul ajuta la reglarea tensiunii arteriale, dar si a parametrilor care pot determina o imbunatatire a diabetului, precum glicemia si HbA1c. Astfel, mai multi factori care contribuie la mentinerea unui sistem cardiovascular sanatos pot fi imbunatatiti.

La 84% din cazuri, afectiunile grave de sanatate, precum: artrita, diabetul de tip 2, ficatul gras si hipercolesterolemia, hipertensiunea arteriala si oboseala cronica s-au imbunatatit prin post

93% dintre subiecti nu au simtit senzatia de foame in timpul postului, ceea ce a contribuit la bunastarea lor atat emotionala, cat si fizica

Programul este supravegheat de o echipa medicala. In timpul programelor au existat putine efecte secundare (simptome), care pot fi tratate cu usurinta si nu este necesar sa intrerupi programul.  Printre efectele secundare se numara: un somn agitat, dureri de cap, oboseala sau dureri la nivelul coloanei lombare in primele trei zile

Este foarte important de mentionat faptul ca acest subiectii acestui studiu au urmat un program de fasting (post), care implica in medie consumul a unui numar de 200-250 de calorii (suc organic si supa). In cadrul centrului Buchinger, exista diferite programe de fasting si restrictie calorica. La fel cum in centrul nostru, exista trei programe diferite: Master Detox (se consuma doar sucuri pe baza de legume si fructe, suc de grau, apa alcalina, supa), Green Juice (se consuma pe parcusul zilei doar sucuri verzi) si Raw Food (se consuma alimente raw, dar si sucuri). Programul urmat de subiectii din acest studiu includ si diferite activitati fizice, iar intreaga perioada este petrecuta intr-un centru care promoveaza calmul si atentia catre interior. Acesta este motivul pentru care in programele noastre, includem in fiecare zi activitati pentru minte si suflet. Zilnic oaspetii nostri se plimba in natura, participa la clasele de yoga, meditatie si sunt incurajati sa incerce terapiile complementare. Zilnic in centru au loc prezentari legate de stilul de viata sanatos, tocmai pentru ca ne dorim ca oaspetii sa inteleaga cat mai multe concepte, sa continue ceea ce incep la noi si sa fie motivati. 

Exista deja o traditie, ca la Buchinger Wilhelmi sa se organizeze  conferinta intitulata Fasting: the switch of life. Anul acesta a fost editia a 18-a, iar echipa noastra medicala a participat. 

Poza: Medic fondator Atasagon, Dr. Alina Spinean si specialistul in nutritie Andreea Fluerasu

In cadrul conferintei au fost prezentate cele mai recente studii medicale legate de fasting, legate de modul in care actioneaza. Printre rezultatele obtinute se numara: imbunatatirea profilului lipidic, accelerarea metabolismului, scaderea ponderala, reglarea apetitului, logevitatea si sanatatea mintala. 

Sursele principale pentru acest articol pot fi regasite aici: studiul , respectiv site-ul oficial al centrului Buchinger.

Oferta lunii septembrie

Comanda

Surprinde pe cineva drag cu un Voucher Cadou

Comanda