Microbiomul – Toate bolile incep din intestin

Termenul de microbiom se refera la microbii sau bacteriile care locuiesc in mod natural in organism, de la suprafata pielii pana la intestin. Denumirea de microbiom are si un sens genetic, insemnand totalitatea genelor microbiene dintr-un organism (metagenom, genom bacterian), dar mai ales un sens ecologic, de biom (totalitatea ecosistemelor microbiene).

In gandirea traditionala, microbii au fost considerati agenti patogeni rai, care trebuie ucisi, insa noi cercetari sugereaza ca multe dintre microorganismele din intestinul nostru sunt esentiale pentru sanatatea si metabolismul nostru.

Toate bolile incep din intestin

Hipocrate, parintele medicinei din toate timpurile, spunea inca de acum 2400 de ani ca „toate bolile incep din intestin“. Oamenii de stiinta insa nu au fost constienti de la inceput de diversitatea imensa pe care o au microbii din corpul uman. In ultimii ani, s-au dezvoltat o serie de noi stiinte, care nu studieaza doar microbi patogeni izolati, ci iau in considera rolul intregului ecosistem microbian. Noi am considerat ca toti microbii sunt periculosi pentru sanatatea noastra si am concluzionat ca organismul uman sanatos nu ar trebui sa contina microbi, iar organismul trebuie sa fie cat se poate de steril. Studiile realizate in ultimii ani demonteaza toate aceste mituri legate de igiena perfecta a omului modern si de obsesia fata de a avea un mediu perfect steril. Microbii sunt in noi, se regasesc peste tot, iar acolo unde microbii dispar cu speciile, pot aparea probleme grave.

Exista in total un numar de 70 de grupe distincte de bacterii, insa exista 3 grupe care constituie aproximativ 90-95% din populatia bacteriana. Cele 3 grupe sunt: Bacteroidetes (gram-negative), Firmicutes (gram-pozitive) şi Actinobacteria (gram-pozitive). Cea mai mare cantitate de microbi se gaseste in intestine, alcatuind microbiomul intestinal uman. Avem mai multe bacterii in intestin decat celulele in corpul nostru. Anumite tipuri pot juca un rol esential pentru obezitate. Spre exemplu familia de bacterii numita Firmicutes, poate determina absorbtia a unui numar mai mare de calorii din alimentele noastre. In timp ce, familia de bacterii numita Bacteroidetes, este asociata cu slabitul.

Pentru prima data in istoria medicinei, s-a stabilit o corelatie directa intre afectarea microbiomului de la nivel intestinal si restul organelor din corpul uman. 

In primul rand, microbiomul sanatos are un rol de protectie impotriva patogenilor. Mai mult, descoperirile recente ne demonstreaza ca bacteriile din noi sunt mult mai mult implicate in functionarea intregului organism. Microbii ajuta, printre alte functii, la: digestie, detoxifiere, sustinerea sistemului imunitar si la fabricarea vitaminelor cheie. Studierea acestor microbi este considerata drept viitorul medicinei.

In al doilea rand, s-a descoperit ca microbiomul intestinal este implicat în dezvoltarea unor boli precum colita ulcerativa, boala Crohn, colonul iritabil, constipatia, diareea si altele. Supriza cea mai mare a venit in momentul in care oamenii de stiinta au confirmat legatura foarte stransa a microbiomului intestinal cu alergiile, cu bolile autoimune (poliartrita, psoriazisul, diabetul de tip 1, lupusul), cu bolile metabolice (obezitatea, malnutritia), cu bolile neurologice (scleroza multipla, Parkinsonul, migrenele, dementa), cu bolile psihologice (depresiile), cu bolile renale si cu foarte multe alte boli care aparent nu au legatura directa cu intestinele.

Conform Ziarului de Sanatate, in prezent sunt folosite doua strategii principale pentru a manipula compozitia microbiana intestinala si pentru a stimula selectiv cresterea anumitor specii. Prima este legata de administrarea de suplimente alimentare, iar cea de-a doua este administrarea de prebiotice si probiotice (bacterii vii). Microbiomul intestinal raspunde rapid la schimbarile de dieta. Astfel, cunoasterea profunda a mecanismelor care influenteaza balanta bacteriana si intelegerea importantei mentinerii echilibrului dintre speciile bacteriene este vitala. In scopul profilaxiei sau tratamentului pentru o serie larga de afectiuni, utilizarea dietelor individualizate ca mijloc de echilibrare a microflorei bacteriene este absolut necesar.

Daca te intrebi cum poti mentine echilibrul microbiomului si tractul digestiv in stare buna, atunci este important sa adopti o dieta sanatoasa constant. Cateva sfaturi mai jos:

Renunta la alimentele procesate.

Ideal ar fi sa folosim o hrana lipsita de aditivi alimentari, gatita in oale de ceramica, de sticla sau de lut, pentru a nu ingera compusii metalici eliberati din vesela de aluminiu, cupru sau chiar inox. Aditivii din alimentele procesate pot distruge bacteriile bune. Carbohidratii rafinati sunt problematici, deoarece zaharul prelucrat hraneste bacterii nesanatoase si ciupercile, permitandu-le sa se prolifereze. Consumul de zahar determina nevoia fizica pentru mai mult zahar.Poti utiliza insa indulcitorii naturali precum mierea bruta, siropul de artar, zaharul de nuca de cocos. Recomandam consumul redus de alimente procesate, deoarece toxinele din mediu ajung in produsele alimentare pe care le consumam si pot perturba microbiomul.

Limiteaza expunerea la antibiotice.

Consumul de antibiotice trebuie redus la minimul necesar, astfel ca nu recomandam antibiotice de fiecare data cand aveti nasul infundat. Daca sunt suprautilizate, desi ele vizeaza bacterii rele, antibioticele distrug si bacteriile bune. Ele creeaza un dezechilibru major al florei intestinale. O alta problema legata de antibiotice, se refera la faptul ca utilizarea tratamentelor cu antibiotice nu s-a oprit doar la oameni sau animale, ele se aplica astazi pe scara extrem de larga sub diferite forme de solutii antifungale, insecticide, pesticide si tot asa. Astfel, noi suntem expusi si absorbim antibiotice zilnic, mai ales cand consumam carne. Studiile sustin legatura intre grasimile alimentare si cresterea excesiva a microorganismelor capabile de declansarea bolii inflamatorii intestinale.

Fa detox.

Programul de detoxifiere este despre preventie, despre o pauza de la agitatia cotidiana. De ce preventie? Pentru ca noi nu consumam alimente sanatoase, nu facem sport si nu ne bucuram de aerul curat si de soare. Intregul organism trebuie reechilibrat, dar intotdeauna trebuie sa incepem cu procesul de detoxifiere si trebuie sa ne asiguram ca nu exista alte toxine care sa se absoarba din intestin si sa migreze catre alte organe. Colonul este primul care trebuie luat in considerare in acest proces. In programul de detoxifiere, pe langa colon, vor beneficia toate cele patru canale de eliminare: pielea, rinichii, sistemul limfatic si plamanii. Master Detox este programul cel mai popular si implica doar consumul de mese lichide, fiind totodata singurul program care contine procedura de curatare a colonului in fiecare zi. In momentul in care faci un repaos digestiv, eliberezi corpul de toxine si ii oferi organismului un start rapid care ajuta toate sistemele sa functioneze mai bine. Citeste mai multe aici.

Consumați alimente prebiotice.

Bacteriile intestinale sanatoase se dezvolta pe prebiotice, gasite in alimente cum ar fi legumele radacinoase (ceapa, prazul, usturoiul, anghinarea, fasolea, sparanghelul, ovazul, nucile si bananele). Legumele si fructele organice nu sunt pulverizate cu pesticide, ierbicide sau insecticide si de aceea nu sunt daunatoare pentru noi.

Ia probiotice.

Probioticele sunt bacterii benefice ce se gasesc in cantitati mici in unele alimente fermentate, precum iaurt, muraturi, kombucha, varza. Aceste bacterii pot popula intestinul, oferind o gama larga de beneficii pentru sanatate, inclusiv pentru sistemul imunitar, deoarece incurajeaza cresterea bacteriilor bune. O alta optiune pentru a mentine flora intestinala sanatoasa, este utilizarea suplimentelor cu probiotice de calitate.

Concluzia?

Flora intestinala trebuie mentinuta intr-o stare echilibrata. Un microbiom deranjat, in care bacteriile rele le depasesc pe cele bune, pot provoca tot felul de probleme de sanatate, de la boli autoimunitate, pana la cresterea in greutate. Studiile au aratat ca aportul alimentar influentează semnificativ compozitia microbiomului.

Acest articol are scop informativ, deoarece studiile legate de microbiom sunt foarte complexe. Te invitam cu drag sa studiezi pe cont propriu mult mai mult informatii. Sfaturile noastre pot contribui la mentinerea echilibrului microbiomului, ceea ce te va ajuta sa ai o stare generala de sanatate buna. Sa nu uitam ca  exista o corelatie directa intre un intestin sanatos si un corp sanatos.

Surse:

  • Chutkan, R (2016) Traieste murdar, hraneste-te curat!, , Editura Niculescu
  • Simpozion Prof. Dr. John Ionescu – Despre relevanța clinica a proceselor de detoxifiere in medicina actuala
  • Ziarul de Sanatate: https://www.ziaruldesanatate.ro

 

Oferta lunii mai

Comanda

Surprinde pe cineva drag cu un Voucher Cadou

Comanda